Zeus WPI | A Gateway to collaboration

A Gateway to collaboration

door Arne Bertrand

Geschreven op 2019-02-26
Leestijd: 3 minuten

Ik wil meedoen met een zeus project, hoe doe?

Het is een vraag die enorm vaak voorkomt en verbazend moeilijk te beantwoorden is. De keuze van het project op zich is vaak al lastig. Welke technologie wil ik gebruiken? Welke projecten zijn nog relevant? Welk project heeft het meeste hulp nodig? Het zijn stuk voor stuk aspecten die meespelen en elkaar vaak tegenspreken.

Eens een project gekozen, komt er vaak nog een hele boterham setup bij kijken die, we moeten het eerlijk toegeven, niet altijd goed gedocumenteerd is. Eens dan eindelijk de setup voltooid is, komt nog het moeilijkste deel: het selecteren van een issue die:

  • relevant is
  • binnen je niveau ligt
  • enigszins doenbaar is in de beperkte tijd die je kan vrijmaken

G2 - Gateway

De oplossing? NOG een project natuurlijk! G2 wordt onze eigenste project-management hub. Het zal projectleiders de tools aanbieden om issues en branches op een logische manier te structureren. Projecten worden recursief onderverdeeld in subprojecten, die elk op zich een logisch samenhangende collectie van issues en branches zijn.

Ja, dit kan nu ook al op zekere hoogte met zaken zoals tags op git(hub|lab). De meerwaarde zit dan ook vooral in de andere richting.

Nieuwe leden kunnen op een eenvoudige en gecentraliseerde manier de lopende projecten verkennen. Hierbij moeten ze niet steeds de repos doorspitten, maar kunnen ze zoeken op talen, frameworks en “soort” projecten (backend, frontend, etc).

Leden met al enige pull requests achter de kiezen kunnen na een hiatus zich makkelijk heroriënteren in hun favoriete projecten, en een subproject uitkiezen dat hen aanspreekt.

Het projectbestuur kan mensen met bovenstaande vraag makkelijk doorverwijzen, alsook de status en populariteit van alle projecten in het oog houden.

G2 - Gamification 2

Na een eerste versie met bovenvermelde functionaliteit, is het een logische uitbreiding om hieraan ook een opgefriste versie van onze alom geliefde gamification metrics toe te voegen. De concrete implementatie hiervan ligt nog niet vast, maar er is duidelijk een voorkeur om meer richting “badges en achievements” te gaan in de plaats van een arbitraire score.

We want you

G2 wordt een ambitieus project, met een geplande timeframe van ongeveer een jaar voor het gateway gedeelte. Alle hens aan dek dus! Gezien het altijd leuker en makelijker is om in een versgeplukt project in te stappen is het nu hét moment bij uitstek om je kans te grijpen en er van het begin bij te zijn.

Hieronder een korte beschrijving van de geplande tech stack. Hier kunnen zeker nog wijzigingen in komen, maar het is alvast hoe we zullen beginnen:

Dataopslag

SQL-based database. Effectieve variant nog nader te bepalen, maar er zal hoogstwaarschijnlijk met een abstractielaag worden gewerkt waardoor dit een minder belangrijk detail wordt.

Backend

Web server in Clojure, een functionele taal met een focus op elegante multithreading. Hét perfecte excuus om je functionele spieren nog eens te laten rollen, of juist om je voor te bereiden op de onvermijdelijke Haskell lessen.

Front-end

Hier houden we het bewust simpel. We gaan niet voor een flashy react/vue/angular SPA (Single Page App). Simpele HTML templating dus, met een gezonde dosis CSS en een lichte garnituur van JavaScript. Ideaal voor beginners!

Contact

De meeste communicatie zal gebeuren in het G2 mattermost kanaal, dus ben je ook maar enigszins geïnteresseerd neem dan zeker daar een kijkje.

Het project loopt onder leiding van Maxime (mattermost: flynn). Daarnaast kan je uiteraard zoals voor alle projecten steeds bij mij (Arne - abeformatter) terecht.